A.P. van den Berg sluit groot contract voor haar diepzee CPT-technologie met top Chinees offshore oliebedrijf CNOOC

A.P. van den Berg (APB) in Heerenveen, Nederland, heeft onlangs via haar Chinese distributeur BST Instruments China Limited (BST) een groot contract gesloten met China Oilfield Services Limited. COSL is een volledige dochteronderneming van China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), een belangrijk olie- en gasbedrijf in China. Het contract omvat de ontwikkeling en levering van de WISON-APB-3000, een zeer innovatief offshore bodemonderzoeksysteem. Het systeem is gebaseerd op wire-line technologie en zal gebruikt worden op geotechnische boorschepen in de groeiende markt van ultradiep water, in dit geval waterdieptes tot 3.000 m.

Op 7 november, tijdens de tweede editie van de jaarlijkse China International Import Expo in Shanghai, China, organiseerde CNOOC haar Offshore Oil Industry Forum inclusief een contract tekenceremonie. Voor laatstgenoemde nodigde CNOOC haar top 10 internationale leveranciers uit, die onlangs hebben bijgedragen aan het realiseren van CNOOC's doelstellingen om win-win-samenwerkingen tussen het Chinese bedrijf zelf en buitenlandse bedrijven tot stand te brengen en wel door middel van kwalitatief hoogwaardige ontwikkeling. A.P. van den Berg en BST waren erg trots en vereerd om één van de genodigden voor dit contract ondertekening evenement te zijn en deze publieke waardering te ontvangen voor het beschikbaar stellen van hun ultramoderne Cone Penetration Testing (CPT) technologie, ofwel sondeertechnologie, aan COSL, en dus aan CNOOC zelf.

Contract signing ceremony

Tijdens de ceremonie ondertekenden de heer Dongshi Wang, General Manager Inkoop van COSL, en de heer Loek Keizer, Algemeen Directeur van APB, officieel het contract in het bijzijn van vertegenwoordigers van BST, APB en COSL en zelfs van de heer Wang Dongjin, Voorzitter ofwel hoogste bestuurder van CNOOC en de heer Pei Wentian, Adjunct Directeur Generaal bij het Ministerie van Rampenbeheer van China.

WISON Combi

Zakelijke relatie APB, BST en COSL

APB, die vorig jaar haar vijftigjarig jubileum vierde, heeft een stevige 35-jarige staat van dienst in de offshore-markt met haar WISON-APB wire-line sondeerapparatuur en evenzeer met haar ROSON zeebodem sondeersystemen met operationele capaciteiten variërend van near shore tot 4.000 m waterdiepte. APB, BST en COSL hebben een solide zakelijke relatie ontwikkeld gedurende een periode van 15 jaar waarin COSL heeft bewezen een zeer professionele offshore olie & gas serviceprovider te zijn, inclusief uitstekende en ultramoderne geotechnische capaciteiten met vijf A.P. van den Berg systemen wereldwijd in gebruik. Begin 2020 zal het nieuwe WISON-APB-3000-systeem bij gaan dragen aan de ambities van CNOOC en COSL richting ultra-diep water.

De WISON-APB-3000 technologie

Een WISON-APB is een wireline tool voor grondonderzoek die wordt ingezet vanaf een geotechnisch boorschip om parameters van de ongestoorde grond te verkrijgen, voor de boorkop uit door middel van CPT. Al 35 jaar biedt A.P. van den Berg zijn klanten CPT-mogelijkheden tot 600 m of tot 1.000 m. Waterdieptes groter dan 1.500 m worden in het algemeen ultra-diep water genoemd en vormen een uitdagend en groeiend segment in de olie- en gasindustrie, vandaar de interesse van bedrijven als CNOOC.

Als reactie van COSL op de ontwikkelingen in dit marktsegment, heeft APB het contract gekregen om haar WISON-APB-3000-technologie verder te ontwikkelen en te leveren. Deze update maakt het mogelijk de technologie toe te passen in dunnere boorbuizen van standaard 5½" en passend voor een boortoren met  slechts 12 m vrije ruimte, terwijl nog steeds een kracht van 10 ton (100 kN) wordt gegenereerd in een stabiel en betrouwbaar indrukproces op de maximale waterdiepte van 3.000 m.

De tool wordt gevoed door batterijen die worden opgeladen via de versterkte voedings- en datakabel (umbilical) terwijl het systeem met snelheden tot 5 m/sec door de boorpijp op en neer beweegt, tussen boringen. De kabel, die de tool met de lier op dekniveau verbindt, bevat glasvezel om besturingssignalen uit te wisselen alsmede de zo belangrijke vergaarde bodemgegevens, in realtime. De WISON-APB-3000 is een uniek apparaat dat de innovatieve kracht van A.P. van den Berg nog maar eens onderstreept, een kracht die de basis vormt van haar marktleiderschap.